torsdag 18. november 2010

Hvor skal klagen sendes?

Jeg tror vi nordmenn liker å klage... klage mye.. klage på alt.. Vi liker spesielt godt å klage på ting knyttet til samferdsel. Vi er dog ikke like flinke til å klage til dem som kan gjøre endringer.

I år som i fjor, og i år før det, har det vært en massiv kritikk rettet mot standarden på norske veier, dårlig vedlikehold, mangel på rassikring og dårlige tunneler for å nevne noen gjengangere. Jernbaneverket og NSB har også fått kraftig kritikk rettet mot seg med jevne mellomrom. Her er det dårlig standard på jerbanen, manglende vedlikehold både på linjer og tog, avleggs varslingssystem, for dårlige sikkerhetsrutiner og ikke minst forsinkelsene som blir trukket frem. 
 

For å sette det litt i perspektiv så har jeg sjekket ut hvor mange dødsulykker som har vært på de norske veiene og hvor mange det har vært på jernbanen. 


Folkehelseinstitutet  har i flere år ført oversikt over antall dødsfall i trafikken. Her finner du oversikt frem til 2008. Ut fra denne oversikten kan man si at gladnyheten er at dødstallene har hatt en jevn nedgang siden 1970, men likevel gikk 256 menneskeliv tapt i trafikken bare i løpet av 2008. Ut fra informasjon jeg har funnet; har totalt 117 mennesker blitt drepte i togulykker i Norge siden 2. verdenskrig. (les mer om dette her og her.) Det vil si at bare i 2008 var det 139 flere dødsfall i trafikken enn det har vært totalt på den norske jernbaner de siste 60 årene.





Så kan man jo spørre seg da; hva bør man egentlig rette kritikken mot?  
Hvor skal vi klage? Hvem er ansvarlige? 
Kan VI gjøre en forskjell?
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar